هیچ ارزانی بی علت نیست: چرا نباید لوازم خانگی قاچاق بخریم؟

هیچ ارزانی بی علت نیست: چرا نباید لوازم خانگی قاچاق بخریم؟
خرید کالای قاچاق در ظاهر صرفه اقتصادی دارد اما در عمل مشکلاتی برای مصرف کنندگان به وجود می آورد. در ادامه همراه زنبیل باشید تا این مسئله را به درستی و کامل بررسی کنیم.

هیچ ارزانی بی علت نیست: چرا نباید لوازم خانگی قاچاق بخریم؟

هنگام خرید لوازم خانگی از یک فروشگاه متوجه می شوید قیمتی که برای یخچال فریزر یا تلویزیون و سایر محصولات برخی برندهای معتبر درج شده به طرز قابل توجهی کمتر از قیمت همان محصول در بازار است. این ارزان بودن به شما هشدار میدهد که ممکن است کاسه ای زیر نیم کاسه باشد. یا همه در حال گران فروشی هستند و فقط همان یک فروشگاه قیمت مناسب میدهد یا اینکه احتمالا کالای فروشگاه مذکور از مجاری غیر قانونی و به صورت قاچاق وارد کشور شده است؛ به همین خاطر ارزان تر از همه جا به فروش میرسد. هر چند خرید کالای قاچاق در ظاهر صرفه اقتصادی دارد اما در عمل مشکلاتی برای مصرف کنندگان به وجود می آورد. در ادامه همراه زنبیل باشید تا این مسئله را به درستی و کامل بررسی کنیم. 

مشکلات ناشی از خرید لوازم خانگی قاچاق

خرید لوازم خانگی قاچاق از دو جنبه مشکل ایجاد می کند. از نظر کلان به خاطر دور زدن سیاست های تعرفه گمرکی، عدم پرداخت عوارض و مالیات توسط سازنده اصلی، این کار موجب آسیب زدن به اقتصاد کشور می شود. از نظر اجتماعی در سطح جامعه رفاه مصرف کننده به خطر می افتد به این معنی که لوازم خانگی که قرار است سالها برای خانواده ها کار کنند به خاطر قاچاق بودن، احتمال تقلبی بودنشان زیاد است و می توانند به کالاهایی یکبار مصرف در عمل تبدیل شوند. از سوی دیگر حتی وقتی لوازم خانگی اصل ولی قاچاق مورد استفاده قرار گیرد دیگر خبری از گارانتی و خدمات پس از فروش توسط سازنده آن وسیله نیز نخواهد بود. در نتیجه هزینه تعمیر و مشکلات احتمالی در کاربری این وسایل به گردن مصرف کنندگان می افتد. بنابراین اگرچه در زمان خرید افراد گمان می کنند که با خرید کالای قاچاق ارزان قیمت، از نظر اقتصادی، به نفعشان تمام شده اما در عمل می بینند که هزینه های ناشی از اینکار بعدا این سود ظاهری را به ضرر تبدیل میکند.

ترفندهای سودجویان برای فروش کالاهای قاچاق

بعد از اینکه به روشهای مختلف لوازم خانگی قاچاق از مرزها عبور کرده و وارد کشور شد، افراد سودجو با توجه به اختلاف قیمت ناشی از عدم پرداخت گمرکی، عوارض و مالیات کالا، به شکل مویرگی این کالاها را در برخی فروشگاه های لوازم خانگی پخش می کنند.در مواردی فروشنده را به طمع می اندازند تا به جای کالای اورجینال دارای گارانتی، کالای قاچاق را به فروش رسانده و سود بیشتری به دست آورند. همین اتفاق از فروشندگان به مصرف کنندگان تسری پیدا میکند و فروشندگان هم  برای اینکه سود خودشان تضمین شود با توجیه هایی مانند اینکه خرید لوازم خانگی قانونی در ایران معنی ندارد و زیر سوال بردن خدمات پس از فروش سعی می کنند مشتریان را متقاعد کنند که با هزینه کمتر جنس غیرمطمئن قاچاق را از آنها خریداری کنند. در نهایت اتفاقی که می افتد این است که در مواردی جنس تقلبی به دست مصرف کننده میرسد و چون ضمانتی هم برای کالای خریداری شده وجود ندارد، فروشنده هم از قبول مسئولیت سر باز میزند و عملا دست خریدار به جایی بند نخواهد بود و ناچار است با کالای تقلبی خود سر کند.

راهکارهای پرهیز از خرید کالای قاچاق

اولین نکته در خرید لوازم خانگی، انتخاب فروشگاهی است که می خواهید از آن لوازم مورد نیازتان را خریداری کنید. چه در خرید حضوری چه در خرید اینترنتی، مطمئن شوید از سایتی معتبر خرید می کنید. در خرید حضوری به جواز کسب فروشگاه و در خرید اینترنتی به نماد اعتماد الکترونیکی توجه داشته باشید. از فروشنده بخواهید حتما کارت گارانتی کالا را به همراه آن به شما ارائه داده و آن را مهر بزند تا بعدا مشخص باشد این کالا از کدام فروشگاه خریداری شده است. کارتهای گارانتی معمولا دارای شناسه ای برای تایید اصالت هستند و قابلیت استعلام پیامکی دارند. تقریبا تمام لوازم خانگی دارای بارکد هستند این بارکد شامل اطلاعات مربوط به کشور سازنده، نوع محصول و مواردی از این دست است. بارکد کالا را از طریق گوشی هوشمند خود اسکن کنید و از طریق نرم افزارهای بررسی بارکد، کشور سازنده را پیدا کنید. سریال دستگاه با سریالی که روی جعبه آن درج شده است را تطبیق دهید تا مطمئن شوید کالای تقلبی در جعبه کالای اورجینال نمیخرید. اختلاف قیمتی فاحش بین یک مدل خاص با همه فروشگاه های دیگر را ملاک خرید قرار ندهید و در این مواقع به اصل بودن کالا شک کنید و موارد ذکر شده را با دقت بیشتری بررسی کنید.

سایت معتبر خرید لوازم خانگی با گارانتی اصلی

همانطورکه اشاره شد برای اینکه مطمئن باشیم لوازم خانگی مثل تلویزیون، یخچال فریزر و سایر محصولات از برندهای مطرح خارجی که خریداری می کنیم اورجینال و دارای گارانتی اصلی هستند، بهترین کار خرید از فروشگاه های معتبر می باشد. فروشگاه اینترنتی زنبیل از این اعتبار برخوردار است. زنبیل مجوزهای لازم از مجاری قانونی را کسب کرده و با برخورداری از نماد اعتماد الکترونیکی 5 ستاره از وزارت صمت، لوازم خانگی برندهای مطرح بازار را با گارانتی اصلی به مشتریان ارائه میکند. با خرید از زنبیل نگران قیمت هم نیستید چراکه این سایت تضمین 10 روزه قیمت محصولات را انجام میدهد. تضمین قیمت به این معنی است که اگر پس از خرید متوجه شوید که فروشگاه آنلاین و آفلاین معتبری همان کالا را با قیمتی پایینتر از قیمت زنبیل برای فروش گذاشته است، می توانید ظرف 10روز با اعلام آن، از زنبیل مابه التفاوت مبلغ را دریافت کنید. 



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید